Pritech VMI (Vendor Managed Inventory)
 

VMI (Vendor Managed Inventory) is een voorraadmanagementmethode, binnen het zogenaamde Supply chain management, waarbij de producent of de distributeur de voorraadniveaus beheert in het magazijn-distributiecentrum van zijn klant (retailer) op basis van de verwachte vraag en vooraf gemaakte afspraken over minimale en maximale voorraadniveaus. Bij een optimale werking van de VMI methode kan het synergievoordeel groot zijn. De producent kan zijn productie en productiecapaciteit nauwkeurig afstemmen op de verwachte vraag naar het product, de distributeur kan zijn voorraadniveaus nog beter afstemmen en de retailer heeft bijvoorbeeld minder dure opslagruimte nodig en krijgt een optimale productbeschikbaarheid.

Om het maximale voordeel voor alle partijen te behalen zijn kennis of informatie over drie belangrijke factoren / meetpunten van belang:

  • actuele aanwezige voorraad
  • actuele productie of verkooporders
  • de te verwachten productie- of verkooporders

Dit betekent dat tussen partijen vertrouwen, openheid en bereidheid tot delen van informatie aanwezig moet zijn.


Belangrijk bij toepassing van deze methode is de vraag wie de eigenaar van de voorraad is. Indien de producent of leverancier naast beheerder ook de eigenaar van de voorraad is dan wordt ook wel de term Vendor Owned Inventory gebruikt.


De aanschaf, logistieke en administratieve verwerking van mechanische verbruiksmaterialen z.g. "fastmovers" kost veel tijd en dus geld. Deze proceskosten zijn vaak vele malen hoger dan de relatief lage waarde van mechanisch technische handelsartikelen.
 
Pritech verzorgt voor u het voorraadbeheer op basis van een barcode of RFID systeem, waardoor een aantal proceskosten worden weggenomen. Hierdoor kan een kostenbesparing van wel meer dan 40 % worden gerealiseerd. Het definitieve logistieke concept of dit nu One Bin - Two Bin of Can Ban is wordt samen met u bepaald.
 
Onze oplossing is effectief en eenvoudig en start bij het definiëren van het pakket technische handelsartikelen wat u verbruikt en het inrichten van uw grijplocaties met barcode etiketten en of RFID tags.
Periodiek wordt de voorraadbestelling met een barcodescanner ingescand en verzonden in het Pritech inkoopplatform. Dit inscannen kunt u zelf doen of kan Pritech voor u verzorgen.
 
Enkele voordelen van dit eenvoudige concept;
 
>    Overzichtelijke nette lokaties
   Altijd de juiste artikelen door digitale codering
   Periodiek een verzamelde inkoopopdracht; minder bestelmomenten,
      minder 
inkoopopdrachten, minder facturen.
   Kostenbesparing van soms wel 40 % op uw TCO
      (Total Cost of Ownership)
 
Naast de bevestigingsmaterialen kunnen wij voor u ook het voorraad  beheer van alle andere technische componenten verzorgen. Gezamenlijk hebben we overleg met uw huidige leveranciers hoe Pritech in dit geval als logistiek partner kan fungeren. 

Wij kunnen u ook helpen met de aanschaf van de juiste opbergsystemen, we hebben hier een aantal standaard vakkenkasten, ladenkasten en bakkenkasten en karren voor beschikbaar. 


Partners waarmee we samenwerken

  EPG  Parker  Technische Unie  Harting   Jobarco Pantaflex  Profiltra  MKT  Fabory  Oreca   QSP   Beta